20090820

You,Me And Our Falling Star ( Ramadhan Edition)

Malam selalu jadi kata buka buat semua kisah cinta. Pagi pula selalu jadi penutup kisah cinta tersebut. Malam sangat istimewa.kerana pawananya beda dari pagi.malam sangat istimewa kerana ia sunyi dan sepi. Bila tak riuh.kita rasa tenang untuk luahkan isi hati pada bulan.hanya malam sahaja bulan dan bintang jelas.pagi juga ada.tapi cahaya matahari yang begitu terang menghalang niat pencinta bulan untuk bertemu.sebab itu aku tak suka tidur malam.malam masa aku untuk bulan.bulan aku.adalah Anggun.

“ sayang.do you know what is my biggest fear?” tanya aku.

“ what sayang?”

“ loosing you.and to see those ugly pearls go down your chin.”

“ mine is. Not hearing your voice for one day. Your voice lightens me.It makes me feel alive. Like Im in nirvana.”

“ am I layak enough to be your nirvana sayang?”

“ sure sayang. I love you.”

“ I love you too sayang.”

Kira sahaja sayang yang diucapkan. Aku Harith.dia Anggun.seanggun namanya.bermula di pusat pemulihan. Dimana aku ditahan atas penyalahgunaan dadah dan alkohol.dia juga. Secara tak sengaja.aku jumpa dia cuba larikan diri malam itu.aku paut tangannya.dan lari bersama.aku dan dia.dan disinilah kita.pelarian.yang dengan bahagia hidup macam hippi.

“ why is our life so retarded sayang?”

dia tanya.sewaktu kami berdua sedang berteleku menunggu senja.senja yang selamanya akan jadi ungu,jigga,merah jambu.selamanya indah.tak henti-henti.

“ because we are stupid human being. Given brains by god but haven’t made good use of them yet.”

“ then what are we still waiting for?

“ kan . I’ve told you sayang. We’re too stupid to start using these babies.”

“ sayangg..”

“ ye anggun.”

“ I love us this way.”

“ yeah. Me too.”

Kami sesat. Kami tiada pembimbing.kami tak habis-habis lari. Kami fikir dalam dunia hanya kami yang bermasalah. Kami tak mahu jadi berguna.kami suka jadi bodoh.

“ macam mana kalau one day. You nak guna baby you.”

“ then I’ll just go for it.”

“ you nak tinggal I?

“ why must I?”

“ sebab you dah pandai. Smartie pants don’t date foolish girls.”

“ well I will. I kan dah pandai. I can make a record by that.”

“ im not joking.”

Aku depangkan tangan membiarkan dia mengisi ruang kosong ditengah tangan kanan dan kiri ku. Dia menanam mukanya ke dataran dadaku.dengan manja dia memeluk tubuh ini dengan kuat.

“ please don’t go okay.”

Dia sangat takut. Kerana dia Cuma ada aku.tempat dia bermanja.tempat dia menjadi kanak-kanak lagi.tempat dia bergantung.

Sudah 4 tahun berlalu. Aku rasa pihak pusat pemulihan dulu sudah tidak mencari kita. Kami masih menagih dadah. Kami masih menjadi kaki botol. Namun kami tak pernah menyakiti diri masing-masing.Cuma suka sakitkan diri sendiri.

“ sayang.”

“ yeah harith.”

“ I wanna go to bed.”

“ its only 8. bukan ke kita nak pergi tengok bintang dekat pantai?”

“ I am feeling fatigued.”

“ are you okay sayang?”

“ tak okay.” Katanya sayu.

“ just go to the beach without me. And tell me how they look like bila you balik nanti.” Tambahnya lagi.

“ I aint leaving you. You sakit.”

“ please. I betul-betul nak tahu.”

“ I dukung you ok?”

dia diam. Dan senyum. Mukanya jadi pucat.dan berubah jadi lesu.sangat sangat lesu.aku papah dia sampai ke pantai. Aku melabuhkan badannya keatas sampan.dan berdayung ke tengah laut . kegemaran dia.

“ anggun.wake up sayang. The stars are waiting for you to smile.”

Mahu sahaja aku nangis dan maraung segenap jiwa bila lihat dia sakit seperti itu.tapi aku pelik.kenapa dia tiba-tiba sakit.

Anggun membuka matanya sedikit sedikit.dan langsung berjijiar keatas langit malam yang penuh dengan kelipan didada.

“ cantik.”

Dia bilang.senyumnya juga lemah. Dia lihat aku.

“ sayang. I want to rest. Its so peace here.”

“ then let me sleep with you.”

Kami tidur atas sampan itu.angin sepoi sepoi.berengsot manja menampar pipi kami.

“ harith..”

“ ye anggun.”

“ if I catch a falling star. You keep it in your pocket okay? And never let it fade away. “

“ I will. I’ll never ever let it fade.”

“ I love you.”

Aku cium dia. “ I love you too.”

Esok pagi. Anggun pergi jauh. Dia pergi bertemu Tuhan. Tapi dia telah tinggalkan bintang untuk aku. Hatinya bintang paling indah. Hatinya ada dengan aku. Aku simpan. Dan aku takkan pernah biar ia pudar.

Aku pergi ke kedai tatu dan ukir tatu namanya dileher aku. Anggun. Ketagihan aku pada dadah makin parah. Dan aku disumbatkan semula ke dalam pusat pemulihan. Disitu ada penghuni baru. Rizal.

“ bro, orang baru? “

“ tak ah. Aku lama dah.Cuma dulu aku lari.sekarang masuk balik.”

Dia perasan tatu aku.

“ anggun? Apa yang anggun pasal kau. Najis je aku tengok.”

Babi. Aku memang terasa bila nama anggun dipersendakan. Aku naik tangan. Matanya jadi korban. Bengkak sebelah. Jangan harap aku akan minta maaf.

Seorang doktor wanita disitu amat baik dengan aku.namanya Yasmin.

“ anggun. Dulu dia penghuni blok A tu kan. Aku ingat.mana dia?”

“ dah pulih. Dah balik rumah.” Kata aku.

“ oh ye? Kau patut jadi macam dia.contohi dia.”

“ aku akan.”


Hinggalah suatu hari Yasmin dapat tahu yang Anggun pulang rumah ke Tuhan.bukan rumahnya. Dia terus mendapatkan aku. Ngombrol pendek dengan dia. Dia yang memaksa bercakap dengan aku.

“ kau tak solat?”

“ tak reti.”

“ tak ada orang ajar?”

“ ada.lupa.”

“ biar aku ajar.”

“ nantilah.”

“ jomlah.”

2 minggu kemudian.aku selesa dengan doktor itu. Dia mengubah aku menjadi siapa aku sekarang. Aku makin pulih.sedikit. aku mulai sembahyang dan mengenal Allah.

Sekarang sudah 2 tahun. Tatu aku sudah hilang,setelah aku dengan tegarnya menghilangkan sendiri dengan cara yang amat menyakitkan.berbaloi lah.kalau nak dibandingkan dengan dosa aku yang aku lakukan dulu. Aku solat. Aku puasa. Aku sudah bayar zakat. Aku kini tinggal dirumah sewa rm300. berbaloi dan bekerja di hotel sebagai junior executive.alhamdulillah. aku dengan yasmin amat rapat. Dia macam kakak untuk aku. Aku lebih baik sekarang.

Aku begitu lama meninggalkan memori lama. Pantai tempat aku dan sayang aku suka bertandang. Aku kesana lagi. Ia masih sama. Baunya. Semuanya.

“ sayang, I have used my baby. Im a smartie pants now. Still I never forget you. I still keep the star you gave. And it will never ever fade away. I love you Anggun.”

Pawana yang dulu aku rasa. Kali terakhir berhembus pada aku adalah pada malam Anggun pulang. Kini aku dapat rasa lagi. Tapi kali ini dengan suara halus ; I love you sayang. Itu suara Anggun.membalas kata cinta aku. Aku tahu dia ada. Selagi aku masih simpan bintangnya. Dia ada. Dengan aku selalu.

“ may you rest in peace sayang.”



Al-Fatihah.