20101212

Helah Perempuan Kaki Botol,

Mari duduk sebelah aku.Mari kita bercakap selamanya untuk menghabiskan masa yang membunuh kita.kau sudi duduk sebelah aku?

“ aku nak lihat sesuatu yang luar biasa.”

“ aku masih ingat pada sesuatu yang luar biasa.”

“ apa dia?”

“ malaikat.”

“ kau pernah nampak malaikat?”

“ masa aku bayi.”

“ kau masih ingat?!”

“ Ya.Benda paling cantik pernah aku lihat.Tapi semakin aku dewasa,dia semakin hilang."

“ Cara untuk kekalkan dia disamping kau,adalah untuk tidak membesar."

“ Atau dilahirkan semula untuk tidak membesar.Kau pernah lihat malaikat?”

“ Malaikat jijik dengan orang macam aku.”

“ Malaikat paling suka kaki botol macam kau.”

“ Kalau macam tu.Aku harap dia sudi mabuk dengan aku.”

Jadi,malam ini kelihatan sedikit kelam.Rakan-rakan langit kita tak hadir.kemanalah mereka ya.

“ aku ada lagu baru dalam ipod.Nak dengar?”

“ Boleh.”

Aku sajikan telingaku dengan bunyi-bunyi yang paling indah dari seorang performer yang tidak dikenali,seorang performer yang menceritakan tentang.. Aku cuba selam ke dalam rentak alunan muziknya yang halus dan.. aku hilang ke dalam sebuah eskapism.

Kau dimana?

Aku.. berada di dalam hutan belantara,dilengkapi dengan air terjun dan duyung-duyung.Ada pondok usang berdekatan air terjun tersebut.Aku menghampiri pondok tersebut dan terlihat malaikat itu di dalamnya.Sedang memanggil aku untuk bergabung dengannya.

Kau dimana?

“ Bangun!”

Aku bangkit sambil tercungap-cungap lantas menoleh ke arah perempuan kaki botol yang sedang meneguk bir,dahinya berkerut.Barangkali runsing dengan gelagatku.

“ nak rokok?” Lalu menawarkan sebatang rokok.

“ tak nak.” Aku menolak.

“ Bodoh.” Katanya.

“ apa dia?”

“ aku kata.kau bodoh.”

“ kenapa?”

“ lelaki bodoh yang jatuh cinta kepada malaikatnya.Obses.”

Lalu perempuan kaki botol membakar puntung rokoknya,dalam gelap malam aku dapat melihat api rokok yang diisapnya menerangi wajahnya.

“ kau rasa aku gila?”

“ aku tahu kau gila.”

“ lagu tadi.lagu tadi betul-betul bawa aku kepada dia.”

“ boleh aku dengar lagi?”

“ minum dengan aku.”

“ apa dia?”

“ aku kata.minum dengan aku.”

“ lepas tu baru aku boleh pinjam ipod kau?”

“ yeah.”

Perempuan kaki botol menghulurkan sebotol bir kepadaku,dengan niat untuk menghabiskan lagi 3 botol bir disebelahnya.Dengan niat untuk membawaku jumpa dengan sang malaikat dengan cara seharam ini? Apa-apa pun boleh asalkan aku dapat berjumpa dengannya.Memang ini satu obsesi.Secara tak langsung,perempuan kaki botol sendiri sedang mencipta sebuah perjalanan untuk dirinya sendiri,perjalanan untuk mencari tahu siapa malaikatnya.Dia sedang hampir..



Kalian dimana?